Recente voorbeelden van Elevated Genrefilms:   -  Sint  (Dick Maas, 2010)   -  Kill Switch  (Tim Smit, 2017) -  Zwart Water  (Elbert van Strien, 2010) -  De Poel  (Chris W Mitchell, 2014) -  Boy 7  (Lourens Blok, 2015) -  App  (Bobby Boermans, 2013) -  Prooi  (Dick Maas, 2017) -  Sl8N8  (Frank van Geloven & Edwin Visser, 2006) -  The Human Centipede  (Tom Six, 2009) -  Zombibi  (Martijn Smits & Erwin van den Eshof, 2012) -  The Windmill Massacre  (Nick Jongerius, 2016) -  Frankenstein's Army  (Richard Raaphorst, 2013) -  De Surprise  (Mike van Diem, 2015)    -  Molly  (Colinda Bongers & Thijs Meuwese, 2017)    - Brimstone  (Martin Koolhoven, 2016)   -  Kristen  (Mark Weistra, 2015) -  Dood Eind  (Erwin van den Eshof, 2006)

Recente voorbeelden van Elevated Genrefilms:
- Sint (Dick Maas, 2010)
- Kill Switch (Tim Smit, 2017)
- Zwart Water (Elbert van Strien, 2010)
- De Poel (Chris W Mitchell, 2014)
- Boy 7 (Lourens Blok, 2015)
- App (Bobby Boermans, 2013)
- Prooi (Dick Maas, 2017)
- Sl8N8 (Frank van Geloven & Edwin Visser, 2006)
- The Human Centipede (Tom Six, 2009)
- Zombibi (Martijn Smits & Erwin van den Eshof, 2012)
- The Windmill Massacre (Nick Jongerius, 2016)
- Frankenstein's Army (Richard Raaphorst, 2013)
De Surprise (Mike van Diem, 2015) 

Molly (Colinda Bongers & Thijs Meuwese, 2017)
- Brimstone (Martin Koolhoven, 2016)
- Kristen (Mark Weistra, 2015)
- Dood Eind (Erwin van den Eshof, 2006)

Genrefilm in Nederland

Als we kijken naar de Nederlandse films die verdeeld over een jaar uitkomen, valt al snel op dat er geen duidelijke plek is voor films die buiten (romantische) komedies en familiefilms worden gemaakt. 

Er worden wel genrefilms gemaakt - zoals je ziet in het rijtje links - maar in hoeverre laten deze een impact achter op onze filmcultuur? Een enkeling bewees succesvol te zijn, wat de meeste fondsen in Nederland ervan weerhoudt geld te investeren in soortgelijke films. De popcornfilm is hier ver te zoeken. 

Kip en 't Ei
Toch is dat niet heel gek, als je ervan uitgaat dat zo'n film meteen concurreert met de Hollywoodfilms die in de meeste grote zalen draaien. Kip en 't ei-verhaal? Beetje wel: als de makers niet de kans krijgen om genrefilms op te zetten en die enkeling flopt omdat er Amerikaanse films draaien met hogere production value en een groter marketingbudget vanuit een studio - waarom zouden we dan nog moeten investeren in genrefilm? 

Hier ligt de identiteitscrisis waar de Nederlandse filmwereld mee kampt. En toch... als je kijkt naar wát we maken dan blinken onze dramafilms en documentaires vaak uit in de sterke thema's of een boodschap die wordt overgebracht. Waarom hebben onze genrefilms dat dan niet? 

Elevated Genrefilm
Hiermee komen we weer terug bij de elevated genrefilmDenk aan een sterk inhoudelijke dramafilm, verpakt als horrorfilm. Een boeiende ecologische waarschuwing, gebracht als science fiction. Een familie-epos, verteld als thriller. Op het gebied van tv-series lijken we daar onze bioscoopfilms al te hebben ingehaald als je kijkt naar Penoza, Overspel en Van God Los. 

We concurreren dan nog steeds met het buitenland, maar genrefilms kunnen wel degelijk een doel dienen en plek veroveren binnen een filmcultuur. Daarnaast is het internationaal een stuk aantrekkelijker: vind een goede sales agent en je film is wereldwijd te zien (Sint, The Human Centipede, Brimstone). Dat zien we dan weer niet terug bij die talloze romantische komedies die jaarlijks uitkomen. Waarom niet? Omdat romcoms sterk cultureel verbonden zijn met het land van afkomst. Bovendien zijn wij Nederlanders daar een vreemde eend in de bijt: de meeste landen waren al over romcoms heen tegen de tijd dat Bridget Jones haar dagboek aan het schrijven was. 

Kruistocht
Dat ik nu al een paar jaren luidkeels verkondig dat genrefilm in Nederland een eerlijke kans verdient mag nu wel duidelijk zijn. Ik spreek veel producenten die het ermee eens zijn, maar de stap niet zo snel durven te nemen. Dus ben ik een soort kruistocht begonnen: Waar zitten die makers die een film willen ontwikkelen waarin thriller, horror en science fiction op een originele manier worden aangepakt? 

Genrefilm of niet: een sterk inhoudelijk verhaal met de juiste makers moet makkelijk een publiek kunnen vinden. 

Hou je je bezig met het maken van genrefilm? Neem dan eens contact met mij op om van gedachten te wisselen! Check mijn website www.timkoomen.com